Ondanks de economische crisis zeggen 6 op de 10 Spanjaarden dat zij dit jaar even veel of meer zullen uitgeven aan geschenken met Kerstmis dan vorig jaar.
36% van de families zonder kinderen zeggen dat zij minder dan 150 € zullen uitgeven aan geschenken voor vrienden en familie.
42% van de families met kinderen denken er aan om meer dan 250 € te spenderen. Vorig jaar, alhoewel de crisis zich toen al liet voelen heeft 9% meer dan 600 € uit gegeven aan cadeautjes. Volgens dit onderzoek is er 212 € uit gegeven aan kinderen, 117 € aan zijn partner en 94 € aan de ouders en schoonouders.
De meeste mensen zeiden dat als ze besparingen moeten doen het in de eerste plaats zal zijn met cadeautjes voor de schoonfamilie, vrienden en verdere familieleden. Andere gaan bezuinigen op hun feestkleding, dranken op het feest, minder bioscoop en theater en minder korte reisjes.
14% wil onder nul gaan op zijn bankrekening om de kosten van Kerstmis te kunnen betalen.
Er werd nog andere zaken onderzocht in dit onderzoek en er waren nog enkele andere resultaten. 43% van de Spanjaarden heeft nog nooit een cadeautje online gekocht maar 30% zegt dat ze meer online hun aankopen willen gaan doen. De voornaamste reden die zij hier voor opgeven is dat men de rijen wachtenden wil vermijden en men denkt dat het goedkoper is online zijn aankopen te doen.
Er zullen in elke familie gemiddeld 9 cadeautjes gekocht worden en zij hebben elk een gemiddelde kost van 45 €.
Spaanse volwassenen hebben kleding, parfum, schoenen, boeken, videogames en cash geld op hun wenslijst en jongere Spanjaarden hopen op spelletjes en videogames.
Het onderzoek wees ook uit dat elke familie gemiddeld 735 € zal uitgeven aan cadeaus, eten, feestjes en wat verder nog bij Kerstmis hoort. Het feestmaal thuis gemiddeld 215 € kosten.
Volgens het onderzoek wachten de Spanjaarden tot op het laatste moment maar de laatste jaren komt er voorzichtig verandering in. Grote winkels zijn de favoriete plaats om de aankopen te doen, 61% doen er hun aankopen van zowel de voeding als de cadeaus.
Een nieuwe site
9 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten